gintkava ([info]gintkava) wrote,

Afrikos naujienos


mūsų žiniasklaida atkakliai nenori normaliai nušviesti užsienio naujienų. vienintelės išimtys - Rusija (tačiau tik tiek, kiek tai liečia mus arba kiek tai įrodo tos šalies idiotiškumą) ir ES (kurioj vietoj Lietuva pagal visokius rodiklius, kaip mums ne gėda, kiek gausim paramos/pašalpų).

dar vienas lietuviškai žiniasklaidai įdomus kampas - žinoma, emigrantai. ir viskas.

ir štai šeštadienį skaitau "Vilniaus dienoje" interviu su Egle Aukštakalnyte, kuri išleido knygą apie "civilizacijos dar nesugadintus Afrikos genčių žmones": Eglė masajų karalienė

tvarkoj, jos knyga apie tas laukines gentis, kurios, pasak jos, išnyks nepraėjus nė dešimčiai metų, tvarkoj. bet Eglė Aukštakalnytė yra lietuvė, kuri gyvena Kenijoje - šalyje, kurioje ką tik vyko kruvini konfliktai, nebuvo pripažįstami prezidento rinkimų rezultatai, daugiau nei 200 tūkstančių žmonių išvaryti iš namų ir t.t. perskaičiau interviu apie tigrus, liūtus, banginius ir skurdžius pirmykščius Afrikos žmones ir nesulaukiau nė vieno vienintelio klausimo apie tos šalies politinę padėtį: Egle, jūs gyvenat šalyje, kuri laikyta viena stabiliausių Afrikos žemyne, ir ką tik netikėtai ten įvyko konfliktas, kuriame žuvo šimtai žmonių. Kas atsitiko? Kaip jūs matote tą konfliktą? Galų gale - ar jums ir jūsų šeimai kas nors grėsė?

mūsų žiniasklaidai ne-į-do-mu. iš to seka, kad mūsų publikai ne-į-do-mu kodėl ir kokiais skaičiais žūsta žmonės Afrikoje, Azijoje ir kitur, jei tai neliečia mūsų, atsiprašau, sėdynės.

ir tai tik iš dalies Lietuvos problema. kaip sakė draugas iš Pietų Afrikos - ar jūs iš viso skiriat tas šalis? ar žinot, kad 1994 metais Ruandos genocido metu buvo nužudyta virš milijono žmonių per tris mėnesius? kiti konfliktai - jų priežastys, kas kovoja prieš ką, kas ką remia (jokie ten "genčių karai" - juk svarbiau kas už ko stovi). ar mumsrūpi?

  • Post a new comment

    Error

  • 18 comments

[info]ezhux

March 2 2008, 14:21:16 UTC 4 years ago

aš tai labiau pasigendu JAV prezidento rinkimų kompanijos nušvietimo, Kinijos ir Indijos reikalų aptarimo. Mano galva, reikia daugiau dėmesio skirti šiuo metu esantiems ir būsimiems galingiausiems, juos analizuoti, stengtis suprasti. Su Rusija santykis šiuo metu yra "ai, vistiek jų neįmanoma suprasti", taip neturėtų būti su kinais ar indais...

Tiesa, ir Afrika įdomi, bet man rodos, kad rašant apie ekonomiką ar kultūrą netgi Pietų Amerika turėtų nusipelnyti didesnio dėmesio, nei Afrika, nes ten irgi bunda galios centras...

[info]gintkava

March 3 2008, 10:12:53 UTC 4 years ago

apie JAV prezidento rinkimus dar šis bei tas praslysta, bet Indija, Kinija ir kt - visiška tyla

[info]lyja

March 2 2008, 17:14:01 UTC 4 years ago

argi įdomu statistiniam lietuviui, kiek ten negrų žūsta?

[info]ezhux

March 2 2008, 17:41:05 UTC 4 years ago

man neįdomu. Nei kiek negrų žūsta, nei kiek irakiečių žūsta, nei kiek latvių žūsta, nei kiek lietuvių keliuose žūsta.

Tai apskritai nėra žinios. O jeigu vis dėlto kažkas nusprendė, kad tai yra žinios, nesuprantu, kodėl autobuso avarija Pietų Amerikoje su 30 žuvusių perujiečių yra "vertingesnė" negu 5 žmonės žuvę JAV automobilio katastrofoje. Tik kažkodėl apie antrą atvejį niekas net neužsimintų.

Bet postas buvo ne apie tai, čia šiaip, "random rant" :)

[info]lyja

March 2 2008, 19:16:09 UTC 4 years ago

žiniasklaida vadovaujasi vadinamaisiais naujienų kriterijais: artumo (todėl Rusija dominuos nei kokia Kongo demokratinė respublika), dramos (kuo didesnė katastrofa - tuo geriau, todėl 30 perujiečių yra aktualiau nei 5 amerikiečiai), svarbumo (svarbiau ES, o ne Zimbabvė, nors ši yra viena didžiausių naftos eksportuojų).

kaip kažkada pasakojo vienas žurnalistas, jei laikraščiui nėra apie ką rašyti, pvz. vasarą, laisva vieta užpildoma pranešimais iš INdijos, apie nusivertusį traukinį arba kur nors kalnuose nugarmėjusį autobusą.

o kalbant apie tai, kad LT nelabai yra tiriamosios žurnalistikos, analizuojančios pasaulio įvykius, tai jau čia "atsiperkamumo" kriterijus - kokį nors "kelią į dausas" žiūrės daugiau žiūrovų, nei rimtą analitinę laidą apie Hilary ir Barako kovas.

[info]ezhux

March 2 2008, 21:25:57 UTC 4 years ago

taip, kolega, visiškai pritariu :)

[info]tallamore_j

March 2 2008, 17:45:44 UTC 4 years ago

iš to pirmiausia seka, kad žiniasklaida (koks, šiuo atveju, paradoksalus terminas)leidžia sau manyti, kad geriau už mane žino, kas man įdomu.
liūdna tai.

[info]poluden

March 2 2008, 17:58:54 UTC 4 years ago

prieš kokius 5-6 metus man staiga pasidarė gėda, kad toks didelis žemynas, o aš net nežinau tenykščių valstybių pavadinimų, tad pasimokiau jų pavadinimus ir sostines, pasiskaičiau apie nesibaigiančius konfliktus.
O Lietuvoje išties sudetinga su tarptautinėm naujienom :-(

[info]gintkava

March 3 2008, 10:14:55 UTC 4 years ago

aha, ir labai įdomus žemynas.
aišku, natūralu, kad buv. kolonijinės valstybės daugiau apie tai kalba, bet bendram konteksto supratimui tai mums taip pat būtina. ir ne tik konfliktai ir karai, bet ir ekonomika - lietuviško ūkininko ir afrikos ūkininko pasėliai juk konkuruoja

[info]scania_gti

March 2 2008, 18:48:57 UTC 4 years ago

Net dėmesio neatkreipiau... Na Rusija labiau gąsdinanti, nei Afrika, Kinija kasdien matoma pirkinių krapšelyje, O amerikė spamina per visus tv kanalus...

[info]australija

March 2 2008, 19:56:42 UTC 4 years ago

As prisimenu, kazkada ziurejau laida per tv, tuo metu ji nebuvo tokia geltonai neidomi. Tada Prezidento apkaltos metu kuribine grupe buvo vienoje afrikos valstybeje, gal Senegale, bijau sumeluot. Ir kaip bebutu keista vietiniai gyventojai zinojo turbut pakankamai daug apie tuometinius ivykius lietuvoje, kazkodel ju ziniu agenturos si ivyki nusviesdavo. Skirtingai nei musiskes apie yvykius afrikos zemyne iskyrus PAR prezidento rinkimus, kiek prisimenu jie bent minimaliai visada budavo aptariami.
Aplamai Lt ziniasklaida vertinti reiketu labai kritishkai, jos beveik kaip ir nera, yra tai ka norima parodyti ir pasakyti.
ezui - jei nori sekti prezidento rinkimu eiga JAV prie ko cia lietuvos ziniasklaida? yra labai daug informaciniu saltiniu kurie nusviecia is yvykio vietos, cia kaip koks second hand butu dometis kaip tai interpretuoja musu zurnalistai, kuriu pagrindinis darbas yra vietiniai yvykiai, kad paburbetu kokia nesamone nesigiline ar to labai reikia? Kad ir kokia Lt ziniasklaida butu prioritetus bent kazkokius ji vistiek susideliojus.

[info]ezhux

March 2 2008, 21:37:40 UTC 4 years ago

tai aš seku ir seku ne lietuviškoj žiniasklaidoj :)

[info]palivalka

March 2 2008, 22:05:23 UTC 4 years ago

manau, dabar kaip tik palankios aplinkybės pradėti naują laikraštį+(gal)portalą, kuris galėtų būtų brangus (galėtų šauti net virš lietuvos ryto kainos), bet rašytų operatyviai, kokybiškai ir įžvalgiai.

Įtariu, kad net komandą nebūtų sunku surinkti, jei gerą redaktorių gauti.

[info]gintkava

March 3 2008, 10:16:12 UTC 4 years ago

įdomu, ar apsimokėtų?
reikėtų pradėti nuo skaitytojų edukacijos.
aš tai skaityčiau tokį.

[info]zoozle

March 2 2008, 22:17:17 UTC 4 years ago

jo su tarptautinem ziniom yra baisi situacija.
ash net itariu kad "kazhkam tokia informacine izoliacija" naudinga

ir tai mane priverte isheiti i "vidine informacine emigracija" ir jau pastaruosius pora metu lietuvishki informacijos shaltiniai sudaro nedaugiau kaip 10%

...kitka "imperialistine vakaru propoganda" : ) nes man kazhkodel daug idomiau kas darosi pakistane negu kedainiuose...

Anonymous

March 3 2008, 01:46:29 UTC 4 years ago

Na, pasaulines naujienas visuomet stebiu/klausau per CNN, BBC, skaitau užsienio spaudą kaip Economist ar WSJ, kaip ir užtenka. Kas domisi ir mato pasaulį toliau už savo Liumpenų kaimo ribų, tam informacijos manau pakanka. O kas nesidomi, to ir neįtikinsi domėtis. Be to, nemanau, kad kuri Lietuvos žiniasklaidos priemonė yra pajėgi ir turi finansinių motyvų išlaikyti tikrai profesionalius žurnalistus, įvairiuose pasaulio regionuose. Gerb. Lietryčio užsienio korespondentai, tik tenykščių visuomenės informavimo priemonių medžiagą perrašinėja. Pirmiausia, norėtųsi tikėti kad per ateinantį dešimtmetį atsiras nors viena žiniasklaidos priemonė, kuri bent Lietuvos naujienas tinkamai objektyviai ir atsakingai pateiktų. O užsienis jau palauks.
Sutinku, su komentaru, kad verta domėtis situacija Kinijoje ir Indijoje, nes globalioje ekonomikoje jos jau dabar turi, o ateityje turės dar didesnę reikšmę. Afrika kaip ir Afrika, genocidas Ruandoje, dabar panaši situacija - Sudano Darfūre. Ir visiems, ne tik mums daugiau ar mažiau, deja, nusišvilpt, nes ten žūstantys ir iš bado mirštantys vyrai, moterys, seniai ir vaikai - net ne nigeriai, o dar žemesnė rasė - afrikiečiai. (Beje, pats ketinu jau kitąmet pusmečiui prisidėti prie humanitarinės misijos Centrinėje Afrikoje, neabejoju, kad pavyks Afriką pajusti ir pamatyti kitu kampu).
Apie Lietuvos žurnalistų profesionalumą, atskira ir labai plati tema. Pradedant nuo paruošimo - VU Žurnalistikos instituto, kuriame vertingų žinių suteikiama minimaliai, laisvas mąstymas nemenkos dalies dėstytojų - netoleruojamas, o kai kurių net per prievartą peršamas; baigiant žiniasklaidos priemonėmis, kur informacija palanki - tiems, kurie daugiau moka.
Tokia nūdienos situacija, bet tikiu, kad viskas nors ir mažais žingsneliais keičiasi į gerą. Ne po metų, ne po dešimties, bet gal po dvidešimt daug kas turės pasikeisti. Todėl ir esu Lietuvoje, bent jau kol kas.

[info]heiwa613

April 10 2008, 20:55:37 UTC 4 years ago

Kadaise rašydavau užsienio naujienas. Vėlgi, kai buvau mokoma dirbti, man sakė stengtis ieškoti kokio lietuviško kampo: jei kur stichinė nelaimė, tai gal turistų yra, jei kur ekonominė krizė, ką brangiau pirksim... Nes kitaip daugelis praleis tas naujienas ir tiek...

Manau, kad užsienio naujienos niekada ir nebus įdomios, jei jos bus vien statistika: tiek žuvo, tiek pakilo BVP... Vis tiek po trijų minučių pamirši. Išlieka gilesnė analizė, kažkas, apie ką niekada nesusimąstei egzistuojant...

Kitą vertus, ką ten Afrika, apie Vengriją niekas nerašo... Tūkstančiai lietuvių Briuselį, bet apie Belgijos visuomenę nieko negirdim.

Viskas dažnai susiveda į babkes - Lietuvos laikraščiai arba neturi pinigų siųsti savo korespondentus, arba nemano, kad tai apsimokėtų. Savas korespondentas būtų labai gerai, nes pateiktų tą lietuvišką žvilgsnį profesionaliai, galbūt yra kai kurių dalykų, kuriuos lengviau perteikti mūsų aktualijomis nei versti iš angliško žodyno (ne tik kalbos prasme, bet ir įvaizdžių, asociacijų). Tačiau visa užsieninė info imama iš naujienų agentūrų ar verčiama iš kitų laikraščių.

[info]gintkava

April 11 2008, 06:31:19 UTC 4 years ago

aha, sutinku dėl finansinio aspekto.
bet dar yra ir išsilavinimo problema, ir tradicijos, kurių nėra.
Create an Account
Forgot your login or password?
Facebook Twitter More login options
English • Español • Deutsch • Русский…